Program ma na celu pomoc uczniom w przygotowaniach do sprawdzianu po szkole podstawowej.
WSTĘP - DIAGNOZA
Bazując na dotychczasowych doświadczeniach, obserwacji wyników uczniów z ubiegłorocznej klasy V, które niestety nie były zadowalające oraz na podstawie opracowanego przeze mnie sprawdzianu diagnozującego, który przeprowadziłam w klasie VI, stwierdzam, że uczniowie osiągnęli bardzo niskie wyniki (średnia – 11,29p. na 30 punktów możliwych do uzyskania. Uczniowie klasy VI mają braki w opanowaniu umiejętności korzystania z informacji, pisania, rozumowania i wykorzystywania swojej wiedzy w praktyce. W związku z tym doszłam do wniosku, że konieczne jest ustawiczne kształcenie podstawowych umiejętności w tym roku, kiedy to uczniowie ci są w klasie VI, a co za tym idzie przystępują do kończącego szkołę podstawową sprawdzianu. Mając przeświadczenie o tym, że m. in. moja zeszłoroczna praca z uczniami klasy VI przyniosła znaczące efekty (ze sprawdzianu „Przed telewizorem” klasa VI osiągnęła średnią punktów - 30,12), zdecydowałam się opracować program p.t.: „Trening umiejętności uczniów”, według którego będę realizować treści podnoszące sprawności matematyczne uczniów, a sprawdzane poprzez sprawdzian umiejętności i wiadomości na zakończenie klasy VI. Realizację tego programu przewidziałam na zajęciach pozalekcyjnych, zorganizowanych z własnej inicjatywy dla wszystkich chętnych uczniów, przez okres pięciu miesięcy poprzedzających sprawdzian. Mam nadzieję, że program przeze mnie zbudowany, będzie pomocny w przygotowaniu uczniów do egzaminu zewnętrznego po szkole podstawowej.
CELE GŁÓWNE - przygotowanie uczniów klasy VI do sprawdzianu kończącego szkołę podstawową - podnoszenie stopnia opanowania umiejętności opisanych w standardach wymagań - opanowanie umiejętności sprawnego rozwiązywania testów
CELE OPERACYJNE: - Uczeń: - zna standardy wymagań - przyzwyczaja się do sposobu rozwiązywania nowego rodzaju zadań, sprawdzających umiejętności - bierze aktywny udział w zajęciach przygotowujących do sprawdzianu - zna pojęcia z zakresu matematyki z klas IV – VI - rozumie potrzebę ćwiczenia umiejętności badanych w sprawdzianie - czyta ze zrozumieniem i ściśle stosuje się do tekstu matematycznego - opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu - ustala sposób rozwiązania zadania - wie gdzie może uzyskać potrzebne mu informacje - korzysta z informacji - wykorzystuje zdobyte wiadomości do rozwiązywania zadań - rozwiązuje zadania typu KO, RO i WW - sprawnie rozwiązuje testy
TEMATYKA I SPOSÓB REALIZACJI
I. Standardy wymagań:
1.Analiza standardów związanych z umiejętnościami czytania, pisania; rozumowania; korzystania z informacji i wykorzystywania wiedzy w praktyce, połączona z dokładnym ich omawianiem. a) Karta ze standardami wymagań dla każdego ucznia.
II. Wiadomości uczniów:
1.Przypomnienie i powtórzenie niezbędnych wiadomości i wzorów z zakresu matematyki z klas IV – VI. 2.Ćwiczenie stosowania formuł poznanych na lekcjach matematyki. 3.Systematyczne powtarzanie i utrwalanie wiadomości uczniów.
III. Rodzaje zadań:
1.Zapoznanie uczniów z nowymi rodzajami zadań sprawdzających umiejętności. 2.Zapoznanie uczniów ze skrótami określającymi rodzaj zadania (KO, RO i WW) 3.Przyglądanie się rozwiązaniom typowych zadań. 4.Zadania związane z badaniem umiejętności czytania. 5.Zadania badające umiejętność pisania. 6.Zadania sprawdzające rozumowanie 7.Zadania, w których bada się umiejętność korzystania z informacji. 8.Zadania związane z badaniem umiejętności wykorzystywania wiedzy w praktyce. a) Karty z różnymi rodzajami zadań. b) Zadania typowe dla badanej umiejętności
IV. Zadania treningowe:
1.Omawianie poleceń zawartych w tekstach zadań. 2.Wspólne rozwiązywanie zadań, którymi sprawdzana jest umiejętność: - rozumienia znaczenia podstawowych symboli występujących w instrukcjach, i opisach diagramów, map, planów, schematów i innych rysunkach; - odczytywania danych z tekstu źródłowego, tabeli, wykresu, planu, mapy, diagramu; 3.Wspólne rozwiązywanie zadań, związanych z przedstawianiem w postaci graficznej danych zapisanych w tabeli, wykresie diagramie oraz przenoszeniem odczytanych informacji na oś liczbową, chronologiczną, układ współrzędnych ze zwróceniem uwagi na układ graficzny, czytelność i estetykę zapisu. 4.Rozwiązywanie zadań związanych, w których uczeń: - posługuje się kategoriami czasu i przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń, a mianowicie: sytuuje je w przestrzeni, umieszcza daty w przedziałach czasowych, oblicza upływ czasu między wydarzeniami, porządkuje wydarzenia w kolejności chronologicznej; - opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą: wyrażenia arytmetycznego, prostego równania stopnia pierwszego z jedną niewiadomą, planu mapy, prostego schematu, diagramu słupkowego, innego rysunku; - rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności liczb, figur wskazuje różnice i podobieństwa oraz porządkuje je; - ustala sposób rozwiązania zadania oraz prezentacji tego rozwiązania; - analizuje otrzymane wyniki i ocenia ich sensowność, porównuje wyniki z własnym doświadczeniem, sprawdza wyniki z warunkami zadania. 5.Rozwiązywanie zadań, w których uczeń musi się wykazać umiejętnością wskazania źródła informacji i umiejętnością posługiwania się nimi. 6.Rozwiązywanie zadań, którymi sprawdzana jest umiejętność: - wykonywania obliczeń dotyczących długości, powierzchni, objętości, wagi, czasu, temperatury, pieniędzy; - wykorzystywania w sytuacjach praktycznych własności liczb, figur i stosowania ich do rozwiązania problemu.
a) Zadania do wspólnego rozwiązywania. b) Zadania do samodzielnego treningu w domu.
V. Sprawdzanie wiadomości i umiejętności uczniów:
1.Omówienie sposobu zaznaczania poprawnej i błędnej odpowiedzi w kartach odpowiedzi. 2.Samodzielne wykonywanie zadań i wspólne ich omawianie 3.Konsultacje z nauczycielem dotyczące sposobu i efektu rozwiązania zadania 4.Rozwiązywanie testów, składających się z zadań ułożonych pod względem stopnia trudności, od łatwiejszych do trudniejszych. 5.Cykliczne sprawdzanie stopnia opanowania umiejętności, opisanych w standardach wymagań. a) Wzór „Karty odpowiedzi”. b) Zadania. c) Testy. d) Testy, sprawdziany tematyczne
SPODZIEWANE EFEKTY
Po zakończeniu zajęć uczeń powinien: - wykazać się znajomością i rozumieniem podstawowych pojęć związanych z matematyką, - posługiwać się poprawnie językiem matematycznym, - stosować posiadaną wiedzę i umiejętności do rozwiązywania zadań, - stosować prawa matematyczne, - ściśle stosować się do poleceń w zadaniach, - dobierać właściwy sposób do rozwiązania zadania - umiejętnie korzystać z różnych źródeł informacji, - rozwiązywać problemy przez korzystanie ze zbiorów gotowych rozwiązań, - sprawnie rozwiązywać testy i sprawdziany.
Opracowanie: Renata Łączna
|